Plukovník „in memoriam“ Ondřej Šamberger

Na zámku ve Struhařích u Lubence se 21. července 1916 narodil Ondřej Šamberger. Jeho rodiče Jan a Kateřina zde nežili dlouho a poměrně brzy se celá rodina přestěhovala do Domažlic. Po dokončení základního vzdělání se mladý Ondřej vyučil automechanikem a začal pracovat v plzeňském koncernu Škoda.
V rámci prezenční vojenské služby sloužil u 5. ženijního pluku v Praze. Absolvoval poddůstojnickou školu a následně autokurs v Olomouci. Do zálohy byl propuštěn v hodnosti svobodníka. V Evropě se začalo již „připozdívat“ a mezinárodní situace nakonec vedla k německé okupaci Čech a Moravy. S nastalou situací se Šamberger nemohl smířit, patřil k přesvědčeným vlastencům, a tak již dne 6. května 1939 překročil protektorátní hranice do Polska, odkud směřoval do Francie.
Do československé branné moci byl přijat dne 15. května 1940 v Marseille. Po pádu Francie byl evakuován do Velké Británie. Dne 17. srpna 1940 byl přemístěn k letecké skupině a o měsíc později začal sloužit v RAF. Nejprve konal službu jako příslušník pomocného družstva pro všeobecné služby. V létě 1941 se stal leteckým mechanikem a motorářem u 312. československé stíhací peruti. Se svým zařazením spokojen nebyl a začal toužit po létání. Odpovídající letecký a operační výcvik trval poměrně dlouho. Dnem 28. ledna 1944 byl konečně zařazen jako pilot. V období od 19. září 1944 do 9. prosince 1944 ještě vykonal zdokonalovací výcvik u 57. operačně výcvikové jednotky (OTU). Pak se vrátil k 312. československé stíhací peruti v hodnosti rotmistra letectva. Jeho kariéra stíhače už bohužel neměla dlouhého trvání.
Dne 9. února 1945 odstartoval ve stroji ze základny u Bradwell on Sea k cvičnému výškovému letu nad Severním mořem. Jedním z nacvičovaných prvků pilotáže bylo odhazování přídavných nádrží ve výšce 10 000 metrů. Asi 70 mil severovýchodně od základny se Šamberger zřítil se svým strojem do vln Severního moře.
Pravděpodobnou příčinou neštěstí byla vadná kyslíková maska či přerušený přívod kyslíku. Kvůli nedostatku kyslíku pilot upadal do výškové nemoci, která vedla do bezvědomí. Ztratil tak nad letadlem kontrolu. Jelikož se letoun před pádem choval podivně a pilot nereagoval na rádiovou komunikaci, jevila se tato příčina pádu jako nejpravděpodobnější. Tělo F/Sgt Ondřeje Šambergera nebylo nikdy nalezeno.
Ondřej Šamberger byl „in memoriam“ povýšen do hodnosti poručíka letectva v záloze a později do hodnosti plukovníka. Jeho památku lze uctít tichou vzpomínkou, zapálením svíčky či položením květiny u pietních míst, které jsou trvalou připomínkou jeho hrdinství.
Jan Benda
Odkazy do Centrální evidence válečných hrobů na všechna evidovaná pietní místa uchovávající památku plukovníka in memoriam Ondřeje Šambergera.
Památník nezvěstných letců RAF Runnymede Memorial v hrabství Surrey ve Velké Británii (VH: GBR1358).
https://evidencevh.army.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=GBR-1358
Pískovcový pomník obětem válek v Klatovech (VH: CZE3205-39850).
https://evidencevh.army.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE3205-39850
Památník věnovaný československým letcům, padlým ve 2. světové válce v Praze-Bubenči (VH: CZE0006-18911).
https://evidencevh.army.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE0006-18911
Summary:
It was 80 years ago that Flight Sergeant Ondřej Šamberger went missing after his plane crashed over the North Sea. He joined the national struggle for liberation shortly after the occupation of his homeland and remained in the heroic struggle until his death. His name is commemorated at several memorial sites in the Czech Republic and abroad.