Zformování 312. československé stíhací perutě RAF

Zformování 312. československé stíhací perutě RAF
S letním obdobím roku 1940 byly spojeny důležité okamžiky z dějin československého vojenského letectva. Dne 10. července 1940 došlo rozkazem britského ministerstva letectví k ustanovení 310. československé stíhací perutě RAF. Poměrně záhy byl zřízen Inspektorát československého letectva ve Velké Británii, do jehož čela byl jmenován pozdější letecký maršál Karel Janoušek. První válečnou základnou 310. čs. stíhací peruti se stal Duxford v hrabství Cambridge a její základní stav činil 28 stíhacích pilotů. Vznik první čs. stíhací perutě v britském královském letectvu měl velký význam nejen pro čs. exilovou vládu v Londýně, ale i pro samotné Brity, neboť v době letecké bitvy o Anglii se zkušení českoslovenští piloti prokázali jako důležití spojenci. K československým stíhačům z 310. čs. stíhací perutě se nedlouho poté připojili letci od 311. čs. bombardovací perutě RAF. Období pozdního léta přineslo vznik také dalšího útvaru vzdušných sil.
Dne 29. srpna 1940, právě před 85 lety, byl vydán rozkaz ke zformování 312. čs. stíhací perutě RAF. Její zřízení na základně v Duxfordu souviselo s příjezdem transportů většího počtu československých letců z Francie. Většina z nich strávila poměrně dlouhou dobu ve francouzském letectvu a měla zkušenosti s bojem proti německým jednotkám. Na počátku formování perutě stálo šestnáct pilotů a spolu s nimi 78 členů pozemního personálu. Byla mezi nimi i letecká esa francouzské kampaně: kpt. Alois Vašátko, por. František Peřina, npor. Tomáš Vybíral, rtn. Josef Stehlík, kpt. Jan Klán a rtm. František Chábera. Velení útvaru bylo zpočátku dublované z důvodu hladšího průběhu aklimatizace v britském prostředí. Nakonec se během existence „Třistadvanáctky“ ve velení perutě vystřídalo 11 velitelů – prvními byli mjr. Ján Ambruš ve spolupráci se S/Ldr Frankem H. Tysonem a posledním byl S/Ldr Hugo Hrbáček, DFC. Na znaku jednotky s letícím čápem se objevilo latinské motto „Non multi sed multa“, které vyjadřovalo myšlenku „Ne mnoho mužů, ale mnoho činů“.
Na počátku října 1940 byla peruť uznána bojeschopnou. Prvního vítězství dosáhli její stíhači již dne 8. října 1940, když nad Liverpoolem sestřelili nepřátelský Junkers Ju 88A-1. Nedlouho potom při cvičném letu zahynul příslušník perutě Sgt. Otto Hanzlíček. Následovaly dny dobré i špatné, které znamenaly úspěchy i neúspěchy v operační činnosti. Do bitvy o Británii ale 312. čs. peruť zasáhla pouze okrajově. Vykonala jen 85 bojových vzletů v čase 58 operačních hodin. V této souvislosti ztratila čtyři stroje a pět jich měla poškozených.
Poté „Třistadvanáctka“ prošla řadou základen, které ji předurčily k méně záživným misím. Zlom přišel 29. května 1941, kdy proběhl její přesun na leteckou základnu v Kenley u Londýna. Peruť byla tehdy přiřazena k 11. skupině Fighter Command a v její výzbroji se objevily Hurricany Mk. IIB. Úkolem se jim stal většinou doprovod britských bombardérů nad Francii, kde nebyla nouze o vzdušné souboje s německými letouny, v nichž se stíhači z 312. čs. stíhací perutě RAF proslavili. Největšího úspěchu pak „Třistadvanáctka“ dosáhla dne 19. srpna 1942 při operaci Jubilee, namířené proti francouzskému městu Dieppe. V této souvislosti plnila tři úkoly – doprovázela bitevní letouny, hlídkovala nad bojištěm a poskytovala ochranu ustupujícího konvoje. V bojových střetnutích tehdy dosáhla dvou vítězství, dvou pravděpodobných vítězství a tři stroje poškodila. Neposledně se „Třistadvanáctva“ zapojila do příprav a průběhu operace Overlord a po vylodění Spojenců v Evropě doprovázela britské bombardéry při jejich operační činnosti nad územím Nizozemí a Německa. Podílela se také na podpoře vzdušných operací Market Garden a Varsity.
Za své válečné tažení vykonala 17 472 bojových vzletů a zničila 14 nepřátelských letadel, k tomu měla 9 pravděpodobných sestřelů a 16 poškozených letounů. 17 letců z jejích řad zahynulo (jeden z nich byl Brit) a šest jich bylo zajato. Dne 13. srpna 1945 se její českoslovenští příslušníci vrátili do vlasti. Nedlouho potom a jako ostatní československé perutě byla i „Třistadvanáctka“ dne 15. února 1946 rozpuštěna.
Památka československých letců, kteří bojovali v řadách 312. čs. stíhací perutě RAF, nesmí být zapomenuta. Lze ji uctít tichou vzpomínkou, zapálením svíčky či položením květiny u válečných hrobů, jež jsou trvalou připomínkou jejich hrdinství.
Jan Benda
Níže uvádíme odkazy na lokality válečných hrobů s ostatky příslušníků 312. čs. stíhací perutě RAF ve Velké Británii a Belgii:
1. Velká Británie, Killay – Glamorganshire, KILLAY (ST. HILARY OF POICTIERS) CHURCHYARD.
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=GBR-1049
2. Velká Británie, Brookwood – Surrey, BROOKWOOD MILITARY CEMETERY.
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=GBR-851
3. Velká Británie, Liverpool – Lancashire, LIVERPOOL (WEST DERBY) CEMETERY.
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=GBR-1197
4. Velká Británie, Plymouth – Devon, FORD PARK CEMETERY (FORMERLY PLYMOUTH OLD CEMETERY) (PENNYCOMEQUICK).
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=GBR-1254
5. Velká Británie, Silloth – Cumberland, SILLOTH (CAUSEWAYHEAD) CEMETERY, HOLME LOW.
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=GBR-1391
6. Velká Británie, Ayr – Ayrshire, AYR CEMETERY.
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=GBR-780
7. Velká Británie, Chichester - Sussex, CHICHESTER CEMETERY.
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=GBR-1035
8. Belgie, Brugge, Brugge General Cemetery.
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=BEL-852
Summary:
Exactly 85 years ago, the order was issued to establish the 312th Czechoslovak Fighter Squadron RAF, whose members have indelibly written their heroism into the history of the world conflict. During the Second World War, the unit flew 17,472 combat missions with a duration of 10,364 operational hours. 141 pilots served in its ranks, of whom 17 fell. Their memory must not be forgotten.