Letecká bitva nad Přerovem 17. prosince 1944

Adventní neděle 17. prosince 1944 znamenala největší letecké střetnutí nad územím Československa. Do boje se tehdy zapojilo 527 bombardovacích a 300 stíhacích letounů 15. letecké armády Leteckých sil Spojených států amerických a asi 100 stíhacích letounů stíhací eskadry 300 nacistického Německa.
Cílem 15. letecké armády byly tři rafinerie v Horním Slezku – Blechhammer-Süd, Blechhammer-Nord (dnes Blachownia Slaska v Polsku) a závod Oderta (dnes Zdieszowice). Každý měsíc dokázaly rafinérie vyprodukovat 50 000 tun syntetického benzínu. Němci upozornění na start amerických letek radiolokátorem Freya, a kvůli špatnému počasí neohrožovaní 8. leteckou armádou z Velké Británie, vyslali do protiakce stíhací eskadru 300 z letišť v okolí Berlína. Celý střet trval od 11:45 do 12:30 zhruba ve výšce 7 500 m a i kvůli oblačnosti byl ze země jen těžko sledovatelný. Americké doprovodné stíhače se kvůli zhoršené viditelnosti zdrželi a toho nepřátelské stíhačky využily. Osamělý třetí svaz letounů B-24 Liberator, který směřoval k západněji položené rafinérii Oderta, napadli Němci v prostoru jižně od Přerova asi v 11:50. Během prvních pěti minut boje sestřelili asi 8 amerických bombardérů. Následně přispěchaly na pomoc americké stíhače P-38 Lightning a P-51 Mustang a způsobily Němcům značné ztráty.
Ten den bylo sestřeleno nebo se v důsledku technických závad zřítilo 18 amerických bombardérů B-24 Liberator, 1 americký bombardér B-17 Fortress, 4 stíhací letouny P-38 Lightning a 2 stíhací letouny P-51 Mustang. Američané sestřelili 36 německých strojů, dalších 7 bylo ztraceno v důsledku technických poruch a 8 bylo poškozeno. Padlo 63 amerických a 17 německých letců, 4 němečtí letci se stali nezvěstnými, 4 němečtí letci byli zraněni a 114 amerických letců upadlo do zajetí. Asi 15 amerických a přes 27 německých letadel spadlo na území ČSR.
Pravděpodobně první stroj, který byl sestřel byl nešťastný Liberator „69“ pod velením Lt. Capalby. Již nad Jaderským mořem přišel stroj o jeden z motorů a v době německého útoku zaostával za svazem. Právě jeho trup se onoho dne vyřítil severo-západně od Přerova nad obcí Kokory z mraků. V troskách stroje bylo nalezeno ohořelé tělo předního střelce Cpl. Richarda McGuira. Další dva členové osádky zahynuli při seskoku. Cpl. John A. Villars zahynul u Vrbovce a Lt. William Carlton Rundbaken u rokytnického nádraží. V blízkosti samoty Vrbovec, jižně od Rokytnice, se onoho dne zřítil také Liberator „J“ pod velením Lt. Creekmora. Zahynuli dva muži z posádky. Zadnímu střelci S/Sgt Franku B. Dansereauovi se bohužel neotevřel padák. Bombometčík Lt. William J. Hayes byl nalezen za řekou bez známek života. V roce 2001 byl u samoty Vrbovec odhalen pomník věnovaný Franku B. Dunsareovi, Wiliamu J. Hayesovi z posádky letounu „J“ a Wiliamu C. Rundbakenovi a Johnu Villarsovi z posádky letounu „69“. Padlé F. Dunsarea, J. Hayese z letounu „J“ a J. Villarse a W. Rundbakena z letounu „69“ připomíná také pomník v samotné Rokytnici navržený architektem B. Kavanem a provedený firmou Polášek-Urban, Přerov. Pomník v podobě pilonu s plastikami připomíná kromě amerických letců, také oběti z řad místních obyvatel a sovětské rudoarmějce padlé v květnu 1945. Na hřbitově Dluhonice je připomenut Frank Dunsarea v místě pochování jeho ostatků v letech 1944-1946.
Ve Farském lese východně od šumperské Libiny dopadl Liberator „38“. Z osádky stroje, rozšířené ještě o fotografa, se nepodařilo nikomu vyskočit. Nedaleko u Václavova se zřítil také Liberator „28“ „Little Joe“. Ten měl problémy s motorem č. 2 a obdobně jako Liberator „69“ zaostával za svazem. Stal se snadným cílem německých stíhačů a ze stroje se podařilo vyskočit a zachránit pouze třem mužům. V Libině byl v roce 1965 odhalen pomník obětem 2. světové války, který připomínal, ač zkomoleně, i muže z těchto dvou strojů. V roce 2009 obec instalovala novou desku s opravenými a doplněnými údaji.
Na Novojičínsku, jižně od Palačova, se k zemi zřítil těžce poškozený Liberator „39“ „The Flying Finger“ na jehož palubě zahynuli v důsledku střelby stíhačů čtyři muži. Ostatním se podařilo ze zmrzačeného stroje včas vyskočit. Ostatky nalezené v bombardéru byly jakožto neznámé pohřbeny 20. prosince 1944 nedaleko místa události u silnice z Palačova do Lešné. Jejich hrob byl označen prostým křížem z březových kmínků a v roce 1945 doplněn o ceduli připomínající „4 hrdiny zahynuvší v troskách spoj. Amer. Bombardovacího letounu“. Ostatky Valdena Barsona, Bernarda Freevana, Johna Sainia a Wiliama Whita byly v roce 1946 exhumovány a odvezeny do Francie. V roce 1946 byl na místě odhalen nový pomník tvořený přírodním kamenem s připevněnou vrtulí stroje. V roce 2007 neznámý pachatel odcizil vrtulové listy a tabulku se jmény letců. V roce 2008 byl památník obnoven s replikou vrtule.
Na Olomoucku u Kozlova se zřítil Liberator „77“. Zachránili se jen muži ze zadní poloviny stroje. Padlý velitel stroje 2/Lt. Max M. Hailey, co-pilot 2/Lt. James G. Hendrix, navigátor 2/Lt. Harbord P. Sugg Jr., bombometčík 2/Lt. Ivyl L.Killian, mechanik Sgt. Julius G. Fajkus a střelec S/Sgt Jacob Hermann III jsou vzpomenuti v místě dopadu kabiny informační cedulí.
Liberator „26“ „Arsenic and Lace“ se zřítil na olomouckou čtvrť Neředín. Hlavní část bombardéru dopadla do prostoru hřbitova. Nepodařilo se vyskočit čtyřem členům osádky, kteří padli během nepřátelské palby nebo omdleli z důvodu nedostatku kyslíku a zřítili se se strojem. Na konci prosince byli, spolu se sedmi členy osádky bombardéru B-17G sestřeleného o den později u Bystrovan, pochováni na hřbitově v Olomouci – Černovíře. Všichni byli spolu v březnu 1946 přepohřbeni na hřbitov v Neředíně, ale již v září jsou exhumováni americkými úřady a odvezeni letecky na západ. Pietní místo připomínající celou posádku LIberatoru „Arsenic and Lace“ bylo na neředínském hřbitově odhaleno 16. prosince 2011.
Mezi nejznámější připomínky obětí 17. prosince se zařadil hrob v Troubkách, kam bylo pohřbeno již 20. prosince 1944 šest mužů z posádky Liberatoru „35“, který se zřítil nedaleko obce. Místní farář Valentin Nepustil nechal hrob již v květnu 1945 na vlastní náklady označit a vyzdobit a vyhlásil sbírku na úpravu jejich hrobu. Dne 11. srpna 1946 tak byl za přítomnosti četných hostů, mezi nimi i otec padlého Cpl. Franka Yesii, odhalen nákladný pomník s plastikou snášejícího se letce. Památník znázorňující vlnící se prapor navrhl architekt B. Kavan, stavební práce provedla firma Polášek - Urban Přerov. Původní bronzovou plastiku vytvořil (dle signování na podrážce levé boty) Jan Tříska. V únoru 1948 byla provedena exhumace ostatků za účelem jejich přesné identifikace a následné slavnostní přepohřbení. Teprve v roce 1951 byli do USA převezeny ostatky Sgt. Merga, ale všichni ostatní muži leží v Troubkách dodnes. Původní plastika byla bohužel v roce 2002 odcizena a místo ní byla v roce 2003 instalována nová, podstatně realističtější a plastičtější plastika od akademického sochaře J. Kašpara.
Bitva dodnes láká amatérské a profesionální historiky a archeology a stala se látkou celé řady článků a publikací. V roce 2003 vznikl také televizní dokument Přátelství na život a na smrt.
Vlastimil Křišťan
Pomník věnovaný letcům, kteří zahynuli u samoty Vrbovec, jižně od Rokytnice: https://evidencevh.army.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE7109-7258
Pomník amerických letců, místních občanů a rudoarmějců v Rokytnici u Přerova: https://evidencevh.army.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE7109-7259
Pamětní deska Franka B. Dunsarea na hřbitově Dluhonice u Přerova https://evidencevh.army.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE7109-7375
Pomník obětem z osádek Liberatoru „38“ a „28“ „Little Joe“ v Libině: https://evidencevh.army.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE7111-7178
Pomník obětem z letounu „39“ „Flying finger“ jižně od Palačova na Novojičínsku: https://evidencevh.army.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE8115-26220
Pomník na hřbitově v Olomouci – Neředíně https://evidencevh.army.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE7107-54278
Válečný hrob s ostatky letců v Troubkách: https://evidencevh.army.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE7109-7279
Summary:
On December 17, 1944, the largest aerial battle over occupied Czechoslovakia took place. The USA 15th Air Force sent 527 bombers and 300 fighters to target three oil refineries in Upper Silesia. German forces, alerted by radar, responded with 100 fighters from bases near Berlin. The clash occurred at high altitudes, difficult to observe due to cloud cover. German fighters exploited delayed American escorts, attacking a lone group of B-24 Liberators near Přerov. Heavy losses ensued: 18 B-24s, 1 B-17, and 6 American fighters were lost; 36 German planes were shot down and 7 were lost due technical issues. The battle left 63 American and 17 German airmen dead, 4 German airmen missed and 114 Americans captured. Numerous crash sites and burial sites across Moravia and Silesia are commemorated by memorials honouring fallen crews.
Zdroje:
Krvavá bitva nad Moravou , on-line: https://www.aic.cz/osvobozeni/letecke-bitvy-2-svetove-valky/letecka-bitva-u-libiny/
on-line: https://cs.wikipedia.org/wiki/Krvav%C3%A1_ned%C4%9Ble_(1944)
Letecké neštěstí v Troubkách dne 17. prosince 1944, on-line: https://farnost-troubky.webnode.cz/americti-letci/
RAJLICH, Jiří. Krvavá řež nad Hanou. In. Revi 2, č. 15, on-line: http://www.revi.cz/cz/revi/15_1.html
POLÁKOVÁ-UVÍROVÁ, Petra. Od největší letecké bitvy konce války nad Hanou uplyne osmdesát let, on-line: https://prerovsky.denik.cz/z_regionu/jan-hlavacka-rozhovor-letecka-bitva-nad-hanou.html
KREJČÍ, Pavel. B-24J Liberator 44-41158, 767.Bomber Squadron,461.Bomber Group,15.AF, Kozlov okr. Olomouc 17.12.1944, on-line: http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/110/
KREJČÍ, Pavel. Consolidated B-24J Liberator "69" 42-51319 767. Bomb Squadron, 461. Bomb Group, 15.AF Kokory okr. Přerov 17.12.1944, on-line: http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/594/
a další články na serveru leteckabadatelna.cz
Zajímavá místa v Troubkách a okolí, on-line: https://www.troubky.cz/obec-350/informace-o-obci/zajimava-mista-v-troubkach-a-okoli/