FLIGHT LIEUTENANT VLADIMIR JOSEPH SOPUCK

Flight Lieutenant Vladimir Joseph Sopuck (Vladimír J. Sopuch)
Narodil se 13. března 1921 ve Štramberku v domku č. p. 161 do rodiny Josefa Sopucha a Marie Rajnochové. Jeho otec byl československým legionářem, který své vojenské působení ukončil v hodnosti desátníka jako týlový intendant. V civilu se živil jako dělník ve štramberské cementárně. Jeho manželka a Vladimírova matka byla porodní bábou a léčitelkou. Jelikož k domku patřilo malé hospodářství, musely všechny děti v domácnosti od útlého věku pomáhat. V druhé polovině 20. let 20. století se malý Vladimír s rodiči a třemi sourozenci vystěhoval do Kanady. V krajině severského Ontaria začali obdělávat půdu o výměře 160 akrů, což představovalo běžnou rozlohu pozemku přidělovaného novým přistěhovalcům. Největší příjem jim ale poskytoval prodej dřeva na buničinu, který je poměrně slušně zajistil. Tvrdé existenční podmínky nakonec stejně přiměly rodinu k přestěhování do Winnipegu, kde si změnili příjmení z českého tvaru Sopuch na anglicky lépe znějící Sopuck. Otec začal pracovat ve skladu a později se stal zaměstnancem v pivovaru. Vladimír navštěvoval katolickou školu, avšak záhy přešel na veřejnou školu. Vynikal v přírodních vědách, zejména matematice, nadání projevoval i ve hře na housle. Vyhrál řadu hudebních festivalů a soutěží pořádaných v provincii Manitoba.
Po studiu na střední škole (Isaac Newton High School) odpovídající úrovni československého gymnázia byl přijat na Chicago Music College, kde na základě přiděleného stipendia v letech 1938-1941 studoval hru na housle. Vypuknutí války jej vedlo k rozhodnutí vstoupit do armády a stejně jako jeho bratři se přihlásil ke kanadskému letectvu. V náborovém centru (No. 6 Recruiting Centre) RCAF ve Winnipegu se hlásil už 14. ledna 1942. Po krátkém přípravném kurzu byl zařazen jako vojín nováček (AC2) do náborového depa (No. 2 Manning Depot), které sídlilo ve městě Brandon v Manitobě. Sopuck byl přidělen mezi členy létajícího personálu a sloužil u letky – Flight 547 u perutě – A Squadron. Od 18. července 1942 byl zařazen kbombardovací a střelecké škole (No. 5 Bombing and Gunnery School) jako příslušník ostrahy letiště. V září 1942 sloužil u výcvikového střediska (No. 7 Initial Training School), kde absolvoval výuku a kurzy ve výzbroji, navigaci, meteorologii, signálech, rozpoznávání letadel, předpisech a pořadové přípravě. Přestože toužil stát se pilotem, jeho další cesta se ubírala jiným směrem. Komise po Sopuckově přezkoušení a s ohledem na jeho matematické vlohy rozhodla o tom, aby byl vycvičen do pozice leteckého navigátora.
Od 8. listopadu 1942 tak byl zařazen do školy pro letecké pozorovatele (No. 3 Air Observers School), kde si v rámci kurzu rozšiřoval již nabyté znalosti. V praktické části probíhající na letounech Avro Anson nalétal 104 hodin a 35 minut. Jeho schopnosti leteckého navigátora byly hodnoceny jako nadprůměrné. Výcvik ukončil dne 5. března 1943 a obdržel odznak leteckého navigátora „Air Navigator´s Badge“. Současně byl prozatímně jmenován do nejnižší důstojnické hodnosti Temporary Pilot Officer (T/P/O). Velení určilo, aby se připojil ke skupině navigátorů připravených k odeslání do zámoří. Rozhodnutí bylo revokováno a Sopuck byl přidělen k dopravnímu letectvu (Transport Command) do kanadského Dorvalu, jehož letiště představovalo výchozí bod pro transatlantické lety mezi Kanadou a Velkou Británií.
Sopuck začal sloužit nejprve u výcvikové dopravní jednotky (No. 313 Ferry Training Unit), kde absolvoval příslušný počet hodin cvičných letů. Následně byl přeřazen k vlastní přepravní jednotce – No. 6 Ferry Unit, s níž se účastnil přepravy amerických letounů do Velké Británie. K 5. dubnu 1943 byl potvrzen v hodnosti Acting Pilot Officer (A/P/O). Svůj premiérový přelet přes Atlantik uskutečnil na přelomu května a června 1943. Dne 5. září 1943 byl veden ve stavu základny RAF v Nassau v Bahamském souostroví. Sopuck zde začal sloužit v hodnosti nadporučíka (Temporary Flying Officer T/F/O) u jiné přepravní jednotky – No. 7 Ferry Unit.
K 20. lednu 1944 byl přidělen k No. 113 (South Atlantic) Wing v Nassau. V červenci téhož roku se oženil s teprve sedmnáctiletou Eleanore Joyce Eunice Volkertovou. Následně byl od 1. srpna 1944 přeřazen do Dorvalu k velitelství No. 45 Group, kde byl po několika týdnech jmenován do funkce navigačního důstojníka – Navigation Officer. Dne 5. března 1945 byl povýšen do prozatímní hodnosti Temporary Flight Lieutenant (T/F/Lt). Do hodnosti Acting Flight Lieutenant (A/F/Lt) byl pak potvrzen dne 25. května 1945. Válka na evropském bojišti v tu dobu již byla ukončena, proti Japonsku na Dálném východě však pokračovala. F/Lt Sopuck nadále zůstával v aktivní službě a podílel se na přepravě letounů mezi Kanadou a Velkou Británií.
Na letišti Mont-Joli se dne 1. července 1945 připravoval k odletu letoun Mosquito FB Mk. 26 KA 316 s osádkou tvořenou pilotem W/O S. G. Witherspoonem a radionavigátorem F/Lt. Sopuckem. Oba zkontrolovali přidělený stroj a po zdařilém odletu, začal letoun pozvolna stoupat. Naneštěstí ve výšce 300 metrů nad zemí, zcela neočekávaně utichl levý motor. Pilot se rozhodl řešit krizovou situaci návratem na letiště, kde chtěl nouzově přistát na jeden motor. Při prováděném manévru se bohužel dopustil osudných chyb – neodhodil přídavné palivové nádrže a předčasně už během letu vysunul podvozek. Při nadměrné zátěži se pak stroj rychle dostal k hranici pádové rychlosti, pilot nad ním ztratil kontrolu, letadlo se stalo neovladatelným a havarovalo zhruba 7 mil (11 km) jihozápadně od letiště. Vrak letounu začal hořet a osádka neměla sebemenší šanci uniknout z plamenů. Oheň téměř úplně zničil všechny hořlavé části toho, co z letounu zbylo. Těla obětí byla nalezena pod vrakem připoutána na svých místech. Vzhledem k rychlosti pádu osádka neučinila pokus o svou záchranu prostřednictvím padáků.
S tragickou zprávou seznámil Sopuckovu manželku přímo kaplan RCAF, jeho otec obdržel spěšný telegram. Pohřeb se uskutečnil dne 5. července 1945 na hřbitově Montreal (Mount Royal) Cemetery. Sopuckovy ostatky byly uloženy v oddělení G 943 do hrobu č. 469. Pohřební náklady byly uhrazeny z veřejných zdrojů. Původní dřevěný kříž nad jeho hrobem nahradil standardní kamenný náhrobek se znakem Kanadského královského letectva, na jehož spodní část nechala pozůstalá manželka vyrýt svůj poslední pozdrav: „Vláďa, milovaný manžel Eleanory Volkert. Navždy zůstane zapsán v mém srdci.“ F/Lt Sopuch odsloužil v RAF za dobu od 21. května 1942 do 1. července 1945 celkem 1 137 dnů.
Za svou účast v boji proti nacismu obdržel Kanadskou medaili za dobrovolnou službu se sponou za službu v zámoří (Canadian Volunteer Service Medal and Clasp), Válečnou medaili 1939–1945 (War Medal 1939-1945) a in memoriam Pamětní kříž pro pozůstalé (Memorial Cross). Třicet let po smrti se Sopuckovi dostalo posmrtného ocenění v rámci provincie Manitoba, když její vláda dne 18. dubna 1975 nechala část jezera Nejanilini ležícího na jejím severním konci pojmenovat jako „Sopuck Lake“.
Sopuckovu památku lze uctít tichou vzpomínkou, zapálením svíčky či položením květiny u pietních míst, které jsou trvalou připomínkou jeho hrdinství.
Jan Benda
Níže uvádíme odkazy do CEVH na všechna evidovaná pamětní místa uchovávající památku letce F/Lt Vladimira J. Sopucka, roz. Sopucha.
Pomník v Mošnově v Moravskoslezském kraji, který je věnovaný padlým letcům RAF ze zdejšího kraje (číslo VH: CZE8112-53975).
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE8112-53975
Národní památník druhé světové války v Hrabyni, kde se na symbolickém hřbitově obětí válečného konfliktu z Moravy a Slezska, nachází destička s jeho jménem (číslo VH: CZE8117-42673).
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE8117-42673
Pomník obětem obou světových válek ve Štramberku v Moravskoslezském kraji (číslo VH: CZE8112-21554).
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE8112-21554
Památník padlým čs. letcům v Příboru v Moravskoslezském kraji (číslo VH: CZE8112-21587).
https://evidencevh.mo.gov.cz/Evidence/detail-hrobu-ci-mista?id=CZE8112-21587
Summary:
On July 1, 1945, the life of Czechoslovak native and RCAF navigator Vladimir J. Sopuck, née Sopuch, who joined the fight against the Nazis during World War II, was extinguished. His plane crashed during a transatlantic flight and burned less than ten kilometers southwest of the Canadian airport of Mont-Joli, when the crew attempted to land on one engine. His remains were buried in a cemetery in Montreal, Canada. The memory of the brave pilot is also commemorated in places of worship in the Czech Republic.
Použité zdroje:
ADAMEC, Josef – JUROK, Jiří, Štramberk – Moravský Betlém: 650 let od založení města, Nový Jičín 2009.
RAJLICH, Jiří, Na nebi hrdého Albionu: válečný deník československých letců ve službách britského letectva 1940-1945, 6. (1945-1946), Praha 2005.
RAJLICH, Jiří, Na nebi hrdého Albionu: válečný deník československých letců ve službách britského letectva 1940-1945, 7. Černá kronika československého letectva v RAF 1940–1945, Praha 2004.
The Canadian Virtual War Memorial (CVWM)
https://www.veterans.gc.ca/en/remembrance/memorials/canadian-virtual-war-memorial
The Library and Archives Canada Service Files
https://recherche-collection-search.bac-lac.gc.ca
VANČATA, Pavel, RCAF bylo jejich osudem, Praha 2008.
VANČATA, Pavel, Letec po hvězdách, válečný deník Jana Gellnera, legendy RAF a RCAF, Praha 2009.